Women Under the Uthmani Khilafah as Seen Through the Judicial Records of the State

VIDEO ini merupakan sebahagian dari kempen global bertajuk, "Wanita dan Syariah: Memisahkan Realiti dari Fiksyen" yang diselenggarakan oleh Bahagian Muslimah, Pejabat Media Pusat Hizbut Tahrir.


Kehidupan wanita di bawah Khilafah Usmani selama berabad-abad telah menimbulkan berbagai penentangan dan kontroversi. Para Orientalis dan penulis Barat lainnya - dulu dan sekarang - telah menggambarkan kehidupan wanita di bawah pemerintahan Islam di Turki sebagai salah satu bentuk perhambaan dan pelecehan status perempuan, di mana mereka dihina, dijual melalui pernikahan, dan menjadi harta benda yang dimiliki oleh suami mereka. Mereka menyatakan bahawa wanita tidak dapat mengelola harta dan kekayaan mereka sendiri, dan kehilangan banyak hak-hak dasar, termasuk kemampuan untuk mencari keadilan melalui pengadilan.

Justeru, video ini dihasilkan sebagai bantahan atas narasi yang menyesatkan diatas, dengan menghadirkan contoh-contoh dari catatan peradilan Syariah di seluruh Khilafah Usmani dan memberikan gambaran sekilas tentang kehidupan wanita dan hak-hak yang mereka menikmati di bawah kekuasaan Islam.

Untuk informasi lebih lanjut mengenai point-point yang diangkat dalam video ini, ataupun mengenai kempen dan Konferens Antarabangsa "Wanita dan Syariah" silakan hubungi:

Email: womenandshariah2015@gmail.com
Twitter: @WomenShariah
Hastag: #‎WomenandShariah

VIDEO:
Turkish version:
SHARE THIS

0 comments:

Post a Comment