FIKRATUL UMMAH FEBRUARI 2015


Muqaddimatul Kalam
Oleh: Maryam Ismail

Assalamu’alaikum wa rohmatullahi wa barokatuh...

Golongan wanita menjadi saff (barisan) pertama dalam pembentukan ummah. Daripada rahim merekalah lahirnya para pendidik, pemimpin umat dan pejuang agama yang tidak kalah hebatnya di mata dunia. Segalanya bermula daripada wanita yang memainkan peranan penting dalam mencetak dan membentuk generasi umat. Merekalah yang menjadi guru pertama bagi anak-anak yang bakal menjadi pelapis generasi yang terdahulu. Kerana peranan-peranan besar ini, wanita dipandang mulia dalam kacamata Islam.

Namun, setelah kejatuhan Daulah Khilafah pada tahun 1924, kita melihat wanita berada dalam keadaan yang sangat terpuruk. Pelbagai bencana melanda wanita dengan segala macam bentyk penganiyaan, keganasan, kelalaian penjagaan hak dan maruah diri. Semua ini telah menyebabkan para wanita bangkit bersuara menuntut agar dikembalikan hak-hak mereka.

Rentetan daripada keterpurukan ini, kita dapat melihat reaksi kebanyakan wanita di seluruh dunia adalah mereka berusaha untuk mencari jalan keluar daripada lingkungan masalah-masalah tersebut. Dan terlihatlah kini lahirnya kelompok-kelompok wanita bagaikan cendawan yang tumbuh selepas hujan. Mereka bergerak secara aktif dengan misi perjuangannya yang satu iaitu untuk membela nasib kaum wanita yang sudah lama terbiar sejak dahulu.

Maka, FU kali ini membawa isu yang khas untuk tatapan para pembaca berkenaan trend perjuangan wanita di seluruh dunia. FU edisi akan datang pula akan merungkaikan sudut pandang Islam terhadap perjuangan mereka untuk mengarahkan pemikiran dan perasaan para pembaca sekalian kepada makna perjuangan untuk perubahan yang sebenar, insyaAllah.

Wallahua’lam..
SHARE THIS

0 comments:

Post a Comment