Nafkah


#SistemSosialIslam #WomenandShariah #WomenAgainstFeminism

Islam mewajibkan lelaki untuk menyara isteri, anak-anak dan ibu bapanya juga saudara yang memerlukan mengikut kemampuannya. Dalam Khilafah Uthmaniyyah, lelaki diberi tanggungjawab oleh negara untuk memenuhi kewajipan ini. Kewajipan atas lelaki untuk menyokong kewangan isterinya berlangsung selama mereka berkahwin ditambah 3 bulan jika bercerai.

Jika isteri memperoleh hak penjagaan anak di bawah umur, bapa diwajibkan untuk membayar alimoni* untuk memenuhi keperluan anak-anaknya. Malahan kadang-kadang mahkamah memerintahkan pampasan tambahan untuk wanita yang membesarkan anak-anaknya.

Jika suami pergi dari rumah atau hilang, atau enggan menyara keluarganya, mahkamah akan memaksa pembayaran nafkah isteri dari mana-mana bahagian dari kekayaan atau harta milik suami. Jika perlu, mahkamah memberikan pinjaman yang dibuat atas nama suaminya, dari pinjaman tersebut isteri akan dipenuhi keperluannya dan bahawa suami bertanggungjawab untuk itu.

"Cennet Ana binti Sheik Mehmet Efendi:" Aku adalah isteri kepada Abdul Fettah bin Abdul Khadir dari daerah Gulluk, orang yang telah hilang untuk masa yang lama. Aku ingin elaun sara hidup. Cennet Ana diminta bersumpah bahawa suaminya tidak memberinya apa-apa. Kemudian dia diberikan 15 ekar sehari dan kebenaran untuk mendapatkan pinjaman. "(*)

"Mehmet bin Abdullah dari Bursa, memerintahkan saudaranya Mustafa bin Usman untuk membayar nafkah keluarganya sebelum dia pergi ke Izmir. Oleh kerana Mustafa tidak memenuhi tugasnya, Kerime Hatun bin Recep, isteri Mehmet, mengemukakan kepada mahkamah untuk pembayaran nafkahnya. “

"Abdussalam memfailkan tuntutan: Suami Emine (anak perempuanku), Abu Bakar, menceraikannya. Dia telah pergi entah kemana, tanpa memberikan nafkah untuk kedua-dua anak Emine. Aku ingin 4 ekar sehari disediakan untuk mereka. Kemudian ia dilakukan. "(Nota Mahkamah Amasya 1034)

Bukan sahaja isteri, tetapi juga ibu, anak perempuan, kakak boleh mengemukakan aduan kepada mahkamah jika anak lelaki, saudara lelaki atau ayah mereka tidak memberikan nafkah.

"Behzat binti Abdullah dari daerah Hamza Fakih di wilayah Uskudar, Istanbul menuntut di mahkamah terhadap anak lelakinya Saban Celebi:" Saya amat sakit, tua dan miskin dan tidak dapat memenuhi keperluan diri saya sendiri. Sementara keadaan kewangan anak lelaki saya baik, Saya meminta mahkamah untuk membuat ia menunaikan kewajipan syariah dan memberikan nafkah untuk kehidupan harian saya. "Saban Celebi mengesahkan aduan ibunya tersebut. Mahkamah mewajibkannya membayar 5 ekar sehari. Dan wanita tersebut dibenarkan untuk menggunakan wang itu mengikut keinginannya.

Rifat Ozdemir, orang yang mengkaji rekod mahkamah Kirsehir di Utsmani, Turki dari tahun 1880 hingga 1906 membuat kesimpulan:

"Apabila rekod-rekod itu dikaji, banyak perkara yang ditemui menunjukkan bahawa hakim (qadhi) melaksanakan hukum dengan tepat, berdasarkan keadaan semasa itu qadhi menetapkan bagi perempuan elaun harian yang disebut" nafaka ve kisve baha ", dan para suami diwajibkan untuk membayar ini. “(VII)

Itulah bagaimana negara khilafah adalah benar-benar serius dalam memastikan terpenuhnya nafkah wanita. Baik dalam statusnya sebagai anak, isteri atau ibu. Masya Allah, semoga kita akan hidup dalam sistem yang melindungi wanita ini.

Sumber: Sancar, Aslı; Ottoman Women Myth and Reality, Tughra Books, Clifton USA, 2011; halaman 141; Rekod Mahkamah Amasya Sicil Turki Utsmani; Rekod Mahkamah Kirsehir Utsmani

* Alimoni: Sejumlah wang yang diwajibkan mahkamah untuk dibayar oleh suami untuk keluarganya selepas perceraian....
SHARE THIS

0 comments:

Post a Comment