Jadilah Pengemban Al-Quran!

Abû Dawud dan at-Tirmidzi telah mengeluarkan hadits yang sahih bahawa Rasulullah bersabda : Kelak (di akhirat) akan dikatakan kepada Shahibul Quran (orang yang senantiasa bersama-sama dengan al-Quran, penj.), “Bacalah, naiklah terus dan bacalah dengan perlahan-lahan (tartil) sebagaimana engkau telah membaca al-Quran dengan tartil di dunia. Sesungguhnya tempatmu adalah pada akhir ayat yang engkau baca.”

Maksudnya kelak di akhirat tempatnya tergantung pada sedikit banyaknya bacaan al-Quran di dunia. Semakin banyak, maka akan semakin tinggi, sehingga dalam hadits itu dikatakan “naiklah”.


"Bacalah al-Quran dan beramallah dengan al-Quran, janganlah kalian menolaknya, janganlah berlebih-lebihan di dalamnya (membaca dan mengamalkan). Janganlah makan (dari al-Quran) dan janganlah menumpuk-numpuk harta dengannya." [HR. Ahmad, ath-Thabrâni, dan yang lainnya dari Abdurrahman bin Syibli ra. Ini adalah hadits shahih].

Hadits-hadits tersebut telah mendorong para pengemban al-Quran untuk menelaahnya, mengamalkannya serta senantiasa memeliharanya, di saat mereka di rumah atau ketika sedang di perjalanan. Dengan begitu, al-Quran akan menjadi sebuah kekuatan dalam menempuh seluruh jalan kebaikan. Mereka tidak akan menyimpannya di rak hingga dipenuhi debu. Mereka pun tidak akan menghiasinya kemudian menyimpan di almari, lalu dikunci hingga melupakannya. Marilah kita minta perlindungan kepada Allah agar tidak termasuk orang-orang yang merugi.

Oleh itu marilah kita memelihara al-Quran, wahai saudara-saudaraku. Mari kita bergegas untuk membacanya dengan benar, menelaahnya dengan benar, mengamalkannya dengan benar, dan terikat padanya dengan benar; agar kita menjadi barisan pertama dalam memikul tanggungjawab dakwah di dunia ini. Mudah-mudahan kita menjadi barisan pertama kelak di syurga dan hari Akhir, ketika dikatakan nanti, “Bacalah dan naiklah terus.!”.

Dengan demikian semoga kita termasuk orang-orang yang berhak mendapatkan pertolongan Allah Yang Agung, dan meraih kebahagian yang tiada taranya, serta berhak mendapatkan redha Allah Swt. Allah berfirman:

"Bergembiralah wahai orang-orang yang beriman" [TMQ. al-Ahzab (33): 47]
SHARE THIS

0 comments:

Post a Comment