Rejim Uzbekistan Sangat Dengki Terhadap Islam, Oleh Kerana Itu Dia pun Berdengki Terhadap Hizbut Tahrir

Penguasa Uzbekistan Karimov begitu mendengkikan Islam dan berdengki dengan setiap orang yang menyeru kepada Islam. Kedengkiannya itu bukan hanya muncul hari ini, akan tetapi sejak lama dahulu. Kami telah merasakannya sejak awal dekad 90-an abad lalu. Yakni sejak meningkatnya aktiviti Hizbut Tahrir di Uzbekistan. Diktator Karimov melakukan penangkapan secara meluas terhadap syabab Hizbut Tahrir. Sejak itu dia terus melakukan penangkapan dan memerangi Hizb hingga syabab yang ditangkap mencapai lebih dari lapan ribu orang. Perlu diketahui baahwa Hizb adalah sebuah Parti #‎Politik . Hizb tidak melakukan aksi-aksi kekerasan dan aksi-aksi fizikal. Diktator Karimov juga mengetahui perkara ini dengan benar. Akan tetapi, kebenciannya terhadap Islam membuatnya berhasad dengki, menyerang dan memerangi setiap orang yang menyeru kepada #‎Islam , khususnya jika #‎dakwah itu bersifat politik.

Karimov tidak hanya menangkap dan memenjarakan pendakwah. Bahkan dia memerintahkan mahkamah untuk memperberatkan hukuman terhadap orang-orang yang menyerukan dakwah Islam. Ada yang dihukum penjara selama 15 tahun, 10 tahun, 7 tahun dan 5 tahun. Siapa saja yang sudah menjalani penuh masa hukumannya, mereka tidak melepaskannya dengan mudah, akan tetapi mereka tawar-menawar dengannya supaya bekerja dengan mereka untuk menentang Hizb. Jika menolak maka mereka akan perpanjangkan tempoh hukuman penjaranya. Namun yang demikian, mereka tidak mendapati orang yang mahu bekerjasama dengan mereka. Maka mereka melakukan tawar menawar dengan orang yang sudah menjalani tempoh hukumannya, agar menulis aku janji bahawa dia tidak akan kembali beraktiviti bersama Hizb. Akan tetapi sangat sedikit orang yang boleh mereka dapati yang mahu menulis aku janji itu. Akibatnya, sangat sedikit yang mereka bebaskan. Sebahagian besar mangsa telah dipanjangkan tempoh penjaranya berkali-kali, bukan hanya sekali saja.

Karimov yang sangat dengki kepada Islam tidak mencukupkan diri dengan penjara dalam jangka waktu yang panjang, dan memperpanjang masa penjara itu setiap kali berakhir. Tidak cukup dengan itu, Karimov juga memerintahkan ejen-ejennya diantara para warden penjara, untuk menyiksa para tahanan dan melarang mereka menunaikan solat. Bukan hanya itu saja, bahkan Karimov berpesan kepada sebahagian warden untuk menggunakan berbagai jenis seksaan terhadap mangsa. Diantaranya dengan memberikan ubat-ubatan yang mengakibatkan penyakit yang tidak boleh disembuhkan. Ratusan syabab Hizb telah dibunuh.

Karimov terus menangkap sejumlah besar kaum Muslimin. Baru-baru ini Karimov telah menangkap 70 orang Muslim, dan kami sebutkan beberapa orang dari mereka yang ditangkap dengan tuduhan dikaitan dengan Hizbut Tahrir:

- Wakil Gabenor Bandar Quvasoy seorang penduduk di bandar Margilan - Nadir - dilahirkan pada tahun 1981 –dijatuhkan hukuman selama tiga tahun
- Ketua Pengarah Perbendaharaan bagi kawasan Almalyk - Mirza Aleem Bin Imiyamin Khaidarov - dilahirkan pada tahun 1979 – dijatuhkan hukuman selama 6 tahun
- Inspektor (KRV) Azizbek Aargachev - dilahirkan pada tahun 1983 - 6 tahun
- Guru di Sekolah Ekonomi di rantau Almalyk- Ahrar Bin Muhammad Jan Abdalrahmanov - dilahirkan pada tahun 1986 - 6 tahun
- Ahli Farmasi di Hospital Kizelitiba - Almalyk- Ilham - dilahirkan pada tahun 1975 - 10 tahun
- Ahli keluarga Craftsman Azizbek Muminov - dilahirkan pada tahun 1989 - 10 tahun
- Pekerja di bidang Perkhidmatan - Atheem Jan Rahmanov - dilahirkan pada tahun 1992 - 6 tahun
- Peniaga Abdul Jabbar Abdul Hamid Mirza Rahmanov - dilahirkan pada tahun 1991 - 5 tahun
- Pekerja di bidang perkhidmatan - Abdomu'min Muhammad Jan Mu'ammar Zaiev - dilahirkan pada tahun 1985 - 6 tahun
- Pekerja di bidang Perkhidmatan - Ali Sher Muhammad Jan Mu'ammar Zaiev - dilahirkan pada tahun 1991 - 10 tahun
- Craftsman Bahrudin Babayev - dilahirkan pada 1985- 14 tahun ... dibicarakan dalam perbicaraan berasingan.
- Ibu kepada tiga orang anak - Zumurrud Bint Issa Jan Omarkolova - lahir pada 1974- 6 tahun
- Ni'matullah Bin Hatim - dilahirkan pada tahun 1991 – dijatuhkan hukuman selama setahun setengah ditambah dengan denda yang tinggi
- Pemandu Wakil Gabenor yang disebutkan di atas dari Bandar Quvasoy - denda yang tinggi.

Wahai Kaum Muslimin: ada banyak pemimpin di dunia saat ini yang seperti Karimov yang dengki terhadap Islam. Mereka menganggap Islam sebagai sumber pengganas (terrorisme). Mereka menganggap setiap orang yang menyeru kepada Islam dan menyeru kepada tegaknya al-Khilafah al-Islamiyah dan penerapan syariah sebagai teroris (pengganas) dan bahaya bagi seluruh dunia. Mereka membangun gabungan untuk memerangi semua itu. Maha Benar Allah yang Maha Agung yang berfirman:

يُرِيدُونَ أَن يُطْفِؤُواْ نُورَ اللّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللّهُ إِلاَّ أَن يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ * هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ

“Mereka berkehendak memadamkan cahaya (agama) Allah dengan mulut (ucapan-ucapan) mereka, dan Allah tidak menghendaki selain menyempurnakan cahaya-Nya, walaupun orang-orang yang kafir tidak menyukai. Dialah yang telah mengutus Rasul-Nya (dengan membawa) petunjuk (Al-Quran) dan agama yang benar untuk dimenangkan-Nya atas segala agama, walaupun orang-orang musyrikin tidak menyukai” [TMQ at-Tawbah [9]: 32-33].

Oleh kerana itu, janganlah Anda takut wahai Kaum Muslim di Uzbekistan atau di mana saja di dunia ini, sesungguhnya Allah bersama Anda. Dan cahaya Islam akan tetap bersinar dan hidung-hidung seluruh orang-orang kafir akan tersungkur. Islam akan dimenangkan terhadap semua agama dan ideologi termasuk ideologi kapitalisme yang dianut oleh kebanyakan negara di dunia. Kami memohon kepada Allah agar hal itu terwujud dalam waktu dekat.

Seandainya para pemimpin dunia yang dengki terhadap Islam itu paham bahawa risalah Islam adalah rahmat untuk semesta alam seperti yang difirmankan oleh Allah SWT:

وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ

“Dan tiadalah Kami mengutus kamu, melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi semesta alam” [TMQ al-Anbiya’ [21]: 107].

Niscaya mereka tidak akan dengki terhadap Islam dan niscaya mereka tidak berupaya untuk memadamkan cahayanya. Terhadap mereka itu berlaku firman Allah SWT:

قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا * الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا

“Katakanlah: “Apakah akan Kami beritahukan kepadamu tentang orang-orang yang paling merugi perbuatannya?” Yaitu orang-orang yang telah sia-sia perbuatannya dalam kehidupan dunia ini, sedangkan mereka menyangka bahawa mereka berbuat sebaik-baiknya” [TMQ al-Kahfi [18]: 103-104].

Ada banyak orang berakal di barat dan timur yang mengkaji Islam dengan intelektual mereka, tanpa bertaklid buta kepada nenek moyang dan masyarakat mereka, maka mereka memahami keadilan Islam dan mereka pun masuk Islam kerana mereka berlaku adil dengan diri mereka sendiri. Akan tiba waktunya di mana banyak orang yang saat ini memerangi Islam akan mengakui keutamaan dan rahmat Islam dan mereka akan masuk ke dalam Islam ketika mereka hidup di bawah naungan Islam pada saat Islam meraih kemenangan.

Karimov merasa bahawa kaum Muslim di sekitarnya di Uzbekistan dan di seluruh dunia, kecintaan mereka kepada Islam makin meningkat dan sentimen Islami mereka juga tumbuh makin kuat. Maka Karimov marah dengan itu dan takut terhadapnya. Akan tetapi dia menyembunyikan kemarahan dan ketakutannya. Dia pun menampakkan kedekatan dan kecintaannya kepada para ulama kaum Muslimin. Hal itu sebagai bentuk kehipokritan darinya agar para ulama itu tetap berada di barisannya. Sementara orang-orang yang tidak boleh ditipu oleh kehipokritannya maka kepada mereka dilemparkan tuduhan, ditangkap dan disiksa. Sikap brutalnya terhadap mereka tidak berhenti kecuali jika mereka tunduk kepadanya dan mengikutinya. Akan tetapi, apakah penjara, penyiksaan dan pembunuhan akan boleh mengubah pemahaman-pemahaman dan keyakinan masyarakat? Tentu saja TIDAK! Hal itu boleh jadi boleh membuatkan sebahagian dari mereka diam sementara waktu. Akan tetapi di hati mereka akan terus bergolak tekad untuk mengubah kezaliman dan orang-orang yang zalim. Tekad mereka akan menyalakan tekad di hati kerabat, tetangga dan kenalan-kenalan mereka. Tekad itu pun akan meluas hingga menyebar di seluruh Uzbekistan dan seluruh negeri kaum Muslim. Dan kami melihat syabab Hizbut Tahrir dan syabab banyak gerakan Islam yang mukhlis terus bersabar dengan kesabaran yang indah menentang kezaliman orang-orang zalim. Mereka terus berada dalam barisan para pejuang orang-orang mukmin yang yakin akan pertolongan Allah SWT.

Allah SWT berfirman:

إِنَّا لَنَنصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهَادُ

“Sesungguhnya Kami menolong rasul-rasul Kami dan orang-orang yang beriman dalam kehidupan dunia dan pada hari berdirinya saksi-saksi (hari kiamat)” [TMQ Ghafir [40]: 51].

Rasulullah saw bersabda:

إِنَّ اللَّهَ زَوَى لِي الأَرْضَ، فَرَأَيْتُ مَشَارِقَهَا وَمَغَارِبَهَا، وَإِنَّ أُمَّتِي سَيَبْلُغُ مُلْكُهَا مَا زُوِيَ لِي مِنْهَا

“Sesungguhnya Allah telah melipatkan bumi untukku sehingga aku boleh melihat ujung timur dan ujung baratnya, dan sungguh umatku kekuasaannya akan mencapai bahagian bumi yang telah dilipatkan untukku itu.” [HR Muslim dan lainnya]

26 Jumaduts Tsaniyah 1436 H
15 April 2015 M

Hizbut Tahrir
Uzbekistan
SHARE THIS

0 comments:

Post a Comment